Analog mot digital reklam

Det mesta verkar bli digitalt idag och vi har gått från att kommunicera mer digitalt än analogt. En helt ny värld har öppnat sig och i dagsläget förändras den sociala strukturen för hur vi interagerar. Hur vi sköter företag, hur vi marknadsför, hur vi söker information och hur vi handlar har helt ändrats och ord som e-handel och sökmotorer är grundläggande för våra liv idag. Många företagare har dock problem med att nå ut till alla då det finns ett antal som står utanför den digitala världen, en stor skara som bidrar till handeln också, äldre personer.

Reklamskyltar i tunnelbana

Just nu är det en it-värld som vi lever i och det digitala är helt klart en stor del av vårt samhälle. Handeln har i huvudsak blivit en e-handel och därför har också företagen börjat rikta in sig på mer digital marknadsföring. Det som dock är en klar nackdel med det är dels att den analoga charmen försvinner något. Dessutom blir det ett mörkertal som försvinner, just pensionärer och den äldre generationen har inte tillgång till det digitala på samma sätt som den yngre mer it-inriktade generationen. Därför kan det vara smart att utvärdera sin marknadsföringsstrategi utifrån sin målgrupp. Säljer ni exempelvis stödstrumpor så kan det vara bra att i sin digitala strategi också satsa på en analog marknadsföring med exempelvis Brandfactory.

Stor spridning på tryck

För de som vill uppnå störst spridning så är tryckreklam en riktigt bra satsning då det brukar ge en stor sträckning och gör det lätt att komma ihåg varumärket. Man kan trycka reklam på bil, tunnelbana och liknande och få en stor och vid spridning sin reklam. Men också reklamskyltar och montrar kan vara minst lika effektiva, helt beroende på läge och målgrupp. Visst är det smidigt med digitalt, men man får inte glömma det fysiska i vår värld det är lätt att en grupp utesluts.