För att en butik ska gå bra krävs självfallet kvalitativa varor och duktig personal men också att lokalen är ren och välorganiserad. Med hjälp av olika tekniska lösningar kan du dessutom göra den effektivare och säkrare och till och med öka försäljningen.
Till de många teknologiska innovationer som kan användas i alla typer av butiker hör bland annat streckkodläsare som kan läsa av streckkoder och dels ge information till kunden, dels vara kopplade till betalsystemet. Det finns också övervakningskameror som inte bara kan läsas av vid en statisk monitor, utan som kan kopplas till din mobiltelefon och därför ge dig möjligheten att ha koll på lokalen när som helst.
Gör butiken trygg och säker
Förutom övervakningskameror så är det alltid smart att installera ett bra larmsystem i din butik. Det finns flera olika typer, exempelvis de som börjar väsnas om någon försöker lämna lokalen utan att ha betalat för sina varor, personallarm om någon agerar hotfullt och inbrottslarm. Att informera publiken om att butiken både har larm och övervakningskameror kan hindra tjuvarna innan de ens gjort något och fungerar därför även förebyggande.
Teknik som intresserar
För att kunder ska komma till butiken och köpa dina varor så är det viktigt att de både får upp ögonen för dig genom marknadsföring och skyltning men också att lokalen erbjuder intressanta saker. En interaktiv fotoram i skylten kan till exempel stå på dygnet runt och visa bildspel med det du säljer, och en frågetävling som görs på en skärm inne i lokalen kan locka fler besökare. Priset för vinnaren kan vara ett presentkort eller varför inte tekniska profilprodukter som till exempel en ficklampa, USB-sticka eller nyckelhittare med din logo på?
Ta reda på vad kunderna tycker
Det är alltid viktigt att veta vad kunderna tycker om dina produkter och hur de upplevt sitt besök i din butik. Genom att installera en enkel marknadsundersökande apparat vid utgången kan kunderna betygsätta sina upplevelser och svara på frågor som ”Hur var din shoppingupplevelse idag?” genom att trycka på knappar med siffror eller ord som ”Bra”, ”Medel” eller ”Dålig” på. Information är alltid styrka och att veta vad som kan förbättras kan vara ovärdeligt.