För att besvara den frågan måste vi först gå igenom utvecklingen och hur våra beteenden förändrats när det har kommit till mobilen och alla sociala medier. Sedan kan det även vara fint med en snabbkurs i vad direktmarknadsföring är för något.
Hur använder du din mobiltelefon?
Har du någon gång funderat på hur du använder din telefon? Inte? Ta och gör det så kommer du inse att du har ett smärre beroende. Fundera bara på detta:
- Har du alltid med dig din telefon, vart du än går?
- Hur ofta kollar du Instagramflödet – under en timma?
- Hur många procent har du kvar när du börjar bli orolig för att du inte ska hinna ladda den?
- Vad är din första känsla när du ser att din mobil dött?
- Skulle du kunna klara av att vara utan mobiltelefonen under en helg?
Det finns även en mängd andra frågor och när du väl börjar fundera på ditt mobilanvändande så kommer du att börja ställa dessa frågor till dig själv. För, hur länge skulle du kunna gå om du hade behövt laga htc eller din iphone? Men, då kommer vi inte på vad detta betyder för medierna. Nu när tekniken utvecklats och vi alla har en smartphone och surfar regelbundet – så fort vi får chansen. Passar även företaget på att utnyttja detta till deras fördel genom att anpassa reklamen och att försöka mäta den för att komma oss närmare. För det är precis vad direkt marknadsföring handlar om: att kunna mäta reklamens kraft i om vi som konsumenter gör ett köp, klickar oss vidare eller visar intresse på annat mätbart sett. Har det blivit jobbigare för oss konsumenter med att reklam överallt? Det borde inte bli det. Reklamens uppgift är inte att vara något jobbigt som vi vill slänga bort. Uppgiften är att föröka underlätta för oss konsumenter att göra rätt beslut och att enklare hitta det vi vill ha så vi kan ägna tid åt annat. Och tittar man specifikt på DM så ser vi att där görs stora undersökningar för att hitta den rätta målgruppen som kan passa för dessa produkter och så konsumenterna blir nöjda, men även företagen. Då får man en stor insamling fakta och gör strategier och formar mätbara kampanjer. Sedan analyseras dessa kampanjer för att nästa gång gör om och göra bättre frö att nå fler och fler människor.
Tack vare att alla har mobiltelefonen man lätt registrera om en person gjort något som man vill och som man kan mäta. Det kan handla om att svara på ett sms eller att klicka sig in vidare på en länk.
Vackert! Och alla som inte tycker det får tyvärr lämna den tekniska utvecklingen. Eller gömma isg ute i skogen och där klura ut om det är företagen och reklambyråerna som är onda eller om man kanske är lite överkänslig. För, det finns massor av bra och underhållande reklam som vi älskar. Hur kan annars ett klipp för över 50 miljoner visningar?