De allra flesta av dem som startar företag idag funderar kring frågan om hur deras e-handel ska se ut. Trenden talar för att skippa marken i början och börja på nätet – det är bättre att fokusera på en handel i taget. Lansera produkten så snart den är redo, och lägg pengarna på utvecklingsarbetet i ett senare skede, menar experterna.
Vi har tidigare skrivit om att e-handelsplattformar har enorm betydelse för företag idag. Plattformarna blir som gigantiska varuhus på nätet och syns man inte i det dagliga bruset kommer aktien att sjunka. Vårt kanske mest väletablerade, återkommande exempel är H&M. Många känner sig osäkra kring hur deras lansering ska se ut online och därför är det bra att anlita folk som vet precis vad det är de sysslar med.
Fundera på renodlad e-handel
E-handeln ökar för varje år som går och ingen verkar riktigt kunna svara på när peaken är nådd. Idag har detta skapat nya förutsättningar för startups. Någon som ville börja sälja enklare tygväskor med tryck, eller barnkläder med ekologisk bomull, var tvungen att först börja jaga lokal på något lättillgängligt ställe. Nu kan man sänka sina lagerkostnader enormt genom att inte behöva vara särskilt kräsen om platsen. Dessutom ökar det chanserna för mindre orter att livnära sig på småföretagarnas verksamheter, vilket i längden kommer begränsa den nästan tvångsmässiga urbaniseringen och koncentreringen till Stockholm.
Det många gör som misstag när de står i fas 1 av sin startup är att låta lanseringen ta för lång tid. Idag är det istället vanligare att man lanserar så snart produkten är marknadsmogen, och lämnar utvecklandet av produkten till senare. En annan viktig lärdom är att kanske fokusera på en marknad åt gången, det vill säga: kanske skippa marknaden totalt? I alla fall till en början. Många som är renodlade e-handelsföretag upplever att det är lättare om de bara behöver fokusera på en sak i taget, säger e-handelsexperten David Holender i en intervju till internetworld.idg.se.